Papirkunst med fortellinger og lys – Maria Dahl & Bendik Vatne

Kunstnerparet Maria Dahl og Bendik Vatne kom til Træna i slutten av august. Nå har de akkurat dratt videre og forlatt havfolket. Men de har etterlatt både historier, lys og lyd. Vi tok en prat med dem et par uker etter at de kommet seg av øya! Les blogg-intervjuet nedenfor:

Kolasje av Bendik Vatne

Hei Maria og Bendik! Dere har akkurat vært på et AIR-opphold på Træna i 5 uker. Hvem er dere og hva gikk prosjektet ut på?

Vi er et par med bakgrunn innenfor ulike kunstfelter, som jobber sammen med kunstprosjekter og workshoper. Vi setter opp utstillinger bestående av papirkunst, historiefortelling og programmert lys.

Under oppholdet på Træna jobbet vi med å lage en utstilling med utgangspunkt i Træna. Jeg (Maria) skrev tekster om havet, ettersom det var den ene tingen man aldri kom unna her ute. Det var til tider også overveldende for meg som er oppvokst med skoger og innlandsfjorder. Jeg leste omtrent alt Træna Museum hadde å lese om havet og fordypet meg også i Inuit myter fra Grønland, om havet og skikkelsen Havsmora som de er veldig opptatt av. Med denne lesningen i bunn, og utforskning av øyene på Træna som kjerne, skrev jeg. I dette arbeidet var jeg både interessert i havets påvirkningskrefter på menneskene som lever med det og forandringene som skjer med havet i dag. Gjennom denne utforskingen tok jeg opp forskjellige lyder som, sammen med noen av tekstene jeg skrev, ble til utstillingens lydspor/fortelling.

Bendik jobbet med det visuelle utrykket til utstillingen. Han laget pairskulpturer, og hav-kollasjer ut fra inspirasjon hentet fra Træna. Skulpturene ble lyssatt og programmert slik at lyset og lydklippet var i dialog med hverandre. Når lyset går på inni skulpturene ser man kollasjene helt tydelig, men når lyset går av ser det bare ut som at de består av helt hvitt papir. Dette skaper en litt hemmelighetsfull effekt som kan minne litt om det å forsøke å se ned i havet, man vet aldri helt hva som skjuler seg der nede.

Foto: Tim P Kristiansen
Foto: Maria Dahl

Dere hadde workshops med skoleelevene i Træna, hvordan var det å jobbe sammen med dem? Noen høydepunkter eller noe som var vanskelig?

Rundt slutten av oppholdet vårt hadde vi en workshop med alle elevene i Træna, hvor de laget tredimensjonale papirfisk og satte sitt personlige preg på dem gjennom klipping og tegning. Disse fiskene samlet vi sammen og hang opp som en del av utstillingen.

Utstillingen ble til slutt vist frem i badstunaustet på Husøy. Her fikk vi mange fine tilbakemeldinger som vi er veldig takknemlige for!

Foto Tim P Kristiansen. Lys og lydutstilling i Naustet

Workshopen med skoleelevene var i seg selv et av høydepunktene under oppholdet vårt her ute. Elevene skulle få prøve seg som papirkunstnere under de årlige kulturminnedagene. Alle skapte sin helt egne papirfisk etter en modell som Bendik hadde laget. Det var fantastisk gøy å jobbe sammen med elevene, de var virkelig kreative og laget helt unike fisker. Det var alt fra hipsterfisk, til regnbuefisk. Å snakke med dem om deres opplevelse av å bo her ute var også lærerikt og fint. Ved å jobbe nært med elevene over flere dager, ble vi bedre kjent med lokalbefolkningen på øya. Elevenes fisker ble en veldig viktig og vakker del av prosjektet og tilførte utstillingen et element av noe vi ikke hadde kontroll over. Noe som kom fra Træna’s beboere og direkte inn i prosjektet! Dette tilførte prosjektet en ny dimensjon som vi likte veldig godt, og som vi planlegger å fortsette med.

Foto: Maria Dahl

Hva skjer med prosjektet nu?

Vi skal på et residency i 2020 på Leveld Kunstnartun. Etter Træna har vi bedre kjennskap til hva som funker og ikke funker på et sånt opphold. Vi gleder oss til å bygge videre på erfaringer og arbeidsmetoder tilegnet gjennom oppholdet i Træna i et nytt miljø. Vi håper også å kunne komme tilbake til Træna og sette opp utstillingen igjen på en måte som gjør at den kan stå over lengre tid og kanskje knyttes til festivalen eller Hurtigruta.

På sikt tenker vi å sette sammen en bok med flere av prosjektene vi har gjort som knytter seg til havet. Med mine tekster og Bendik’s illustrasjoner og kollasjer.

Papirworkshopene fortsetter vi også med. Bendik holder nå i førsteomgang en ti dagers papirworkshop på Munchmuseet og jeg skal begynne å ha papirverksteder på biblioteket hvor jeg jobber. Senere håper vi også på å gjøre det til et prosjekt for den kulturelle skolesekken.

Hva synes dere om AIR-ordningen? Hva gir det gjestene og hva gir det lokalbefolkninga?

Vi synes AIR-ordningen er bra fordi den skaper inspirerende møter mellom mennesker og muligheter for å utvikle nye prosjekter som både ganger Træna og kunstneren. For oss var Træna både en plass hvor vi kunne utvikle kunstprosjektet vårt, dele kunnskap og skape kontakt med mennesker i nærmiljøet. I tillegg varte oppholdet vårt tilstrekkelig lenge slik at vi kunne komme i kontakt med stedet og folkene i et naturlig tempo. Vi har litt troen på at man trenger tid på seg for å komme innunder huden på et sted, og det er nettopp det man kan få med AIR-ordningen. Hvis man har et prosjekt som skal baseres på stedet, slik som vi hadde, blir dette kanskje enda viktigere.

Hva tar dere med dere fra Træna?

Utstillingen ble til slutt i alle aspekter et produkt av Træna. Det var tekster om havet og øyene, lydopptak fra vinden og bølgene her, kollasjer med fotografier vi tok mens vi bodde og arbeidet her, tegninger av ting vi fant i fjæra og ikke minst papirfisk laget av alle barna som bor her ute. Træna som sted og menneskene vi møtte ga mye til alle deler av prosjektet og vi tar mye av dette med oss videre.

Utstillingen tar vi også med oss, forhåpentligvis for å sette opp andre steder.

Aller viktigst så tar vi med oss en helt uforglemmelig opplevelse, mange lærerike møter med folk, ny kjennskap til havet, og mye takknemlighet for at vi har fått komme ut til denne eventyraktige plassen og for at vi har blitt så godt tatt imot av alle vi har møtt.

Hvis dere skulle sende noen til Træna for en måneds opphold. Hvem og hvorfor?

Da ville vi sendt vår gode venninne Elly Vadseth. Hun jobber mye med relasjonene mellom mennesker og landskap i sin videokunst. Dessuten er hun en del av en kunnskapsrik og spennende gjeng som jobber med Factory Light Festival i Slemmestad. De driver med videoinstallasjoner og lysinstallasjoner på fabrikkvegger og i uteområdene i Slemmestad. Vi tror dette kunne egnet seg bra på et sted som Træna, hvor det er mange steder å skape stedsspesifikk kunst hvis man bare er åpen for å bruke omgivelsene man har til rådighet.

Tusen takk for at dere vært en del av havfolket og velkommen tilbake til oss igjen!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s