Sondre Sommerfelt til Trænas Artist in Residence

Foto Sondre Sommerfelt
Wyndham Wallace, Sondre Sommerfelt, Roger Moen og Erling Riibe Ramskjell

Hei Sondre, velkommen til Træna, som Artist in Residence-gjest. Hva skal du bruke tiden på Træna til – hva er det for prosjekt du skal lage?

Jeg skrev guidebok til Træna med den engelske journalisten og forfatteren Wyndham Wallace for et par år siden. Var ikke han også den første AirTræna-gjesten? Jeg har tenkt å følge opp dette prosjektet, lage en ‘improved version’: bigger, better, faster, stronger! Now in technicolor. Men seriøst, jeg ønsker å skrive mer om øygruppen og området.

Hvis noen Trænværinger har en av mine guidebøker til overs, så vil jeg gjerne ha en. Jeg har gitt bort alle de jeg fikk. Har ikke sett eller lest i den på flere år. Kanskje jeg lærer noe.

Har hørt at dere er flere som kommer – hvilke ekstra-artister er det du tar du med?

Nå har jeg med foreldrene mine. De er arkitekter. De blir en uke. Hadde ikke tenkt til å ha de med på prosjektet, men kanskje det er en god ide? De kan tegne noen fine plantegninger med kullstift.

Hvordan vil en vanlig trænværing merke at du er på øyen,  vil man bli  involvert i prosjektet ditt, se deg på Jokern,  i badstuen, eller hvor finner vi deg mest?

Tenkte å henge mest oppe hos elgen til Arnold. Tuller ikke helt, må løpe, sykle eller gå tur hver morgen, og til elgen er perfekt distanse fra ‘down town’ Husøy.

Ellers har jeg tenkt å reise litt rundt, bruke Husøy som utgangspunkt.

Og så vil jeg gjerne være DJ en kveld på Havfolkets Hus hvis jeg får lov? Pål Mangerud kan ikke være den eneste Oslogutten som får lov til å DJ’e i Træn? Og så gleder jeg meg til 17 mai på øya. Har med sløyfe.

Hvilken relevans har prosjektet for Træna/Nordland/Nordområdene/Norge/Verden?

Hva var slagordet i guideboka vår? Man må ikke dra til tropene for å finne paradis. ‘Træna is the final proof that paradis does not have to be in the tropics.’

I alle mine prosjekter prøver jeg å kombinere det å ha respekt for og prøve å forstå det lokale, og samtidig sette det i en større sammenheng. Læreboken i antropologi da jeg studerte på universitetet het ‘Små steder, store spørsmål.’ Jeg synes det var en bra tittel.

Till sist – hva ser du frem til mest?

Akkurat nå, først, den totale klisjeen. Komme vekk fra storbyens kjas og mas, senke skuldrene, få tid til å tenke, og så skrive.

Velkommen til øya Sondre!

Her er lenke til den fabelaktige guideboken med det lange navnet som Sondre gjort sammen med Wyndham Wallace A Poor Man’s Connoisseur Coastal Guide To A Magical World, Far Up North, Out To The Left, And How The Helvete To Get There

Leave a Reply

