Nora Konstanse på Træna for å spille inn plate

Nora Konstanse vær Trænas første musiker som Artist in Residence-gjest. Hun kom til øyen i februar, deltok på Vinterfestivalen Ta Træna med Storm og fortsatte deretter oppholdet med å skrive sanger og skape material til neste plate. Men vi så henne også i helt hverdagslige sammenheng – på strikkekaféen, i badstuen, på butikken og sippende på en kaffe på Aloha, i baren på Havfolkets Hus eller på 3D-kino. Og vi vil definitivt se henne igjen! Kort etter at hun reist fikk vi laget en blogg-intervju med henne:

_

Hei Nora, du har vært på Træna i februar-mars som Artist in Residence –  hva gikk prosjektet ditt ut på?

Hei Træna! Jeg har brukt oppholdet mitt på Træna til å spille inn det som i løpet av året skal bli mitt debutalbum. Jeg har spilt inn grunnlaget for 10 låter i Træna kirke, hentet masse inspirasjon fra deres mektige øy og skrevet nye melodier og tekster. Den siste jeg skreiv mens jeg var på øya blir singelen og jeg gleder meg skikkelig til å vise frem det jeg har jobbet med.

Hvorfor kom du  å tenke på å søke til AIR Træna?

Jeg har en sterk tilhørighet til kystkulturen i nord og Træna imponerer meg veldig. Det er noe rått og ekte med et lite samfunn så nært naturen, havet og fisken som inspirerer, engasjerer og vekker tanker om hvem vi er og hvor vi kommer fra. At det blir mindre av de små tettstedene, øyene og havnene provoserer meg også – derfor tenkte jeg Træna ville være et perfekt sted å finne frem både ro og raseri som jeg ønsker skal komme til uttrykk gjennom mitt arbeid. 

Hva har vært det mest interessante for deg å være her på Træna? Har du oppdaget noe nytt som du ikke hadde forventet deg?

Jeg hadde nok romantisert bildet av Træna en del og jeg hadde forberedt meg mest på naturen og været – ikke menneskene. Der ble jeg møtt i døra med mennesker som inspirerte mer enn Trænstaven, Gompen og Hikkelen til sammen. Folk som jobber enda hardere for å få til det de vil og greier å kombinere det med de begrensningene som øya og Trænfjorden gir. Jeg har fått bekreftet at jeg er en skikkelig fan av å bli kjent med mennesker utenfor et snevert demografisk nåløye. Og så ble jeg overrasket over superproff og sjelfull kino i 3D – med popkorn og kortautomat – som feiet forutinntatte romantiserte byjenteholdninger til bygdekino totalt av banen. 

Har noe vært vanskelig eller uventet?

Planen var å filme en del av oppholdet til en dokumentar jeg jobber med, men der sto nok mine egne begrensninger i veien. Jeg er enda ikke helt komfortabel med å ha et kamera mellom meg og folk rundt meg, så da valgte jeg heller å stort sett ta bilder. Og de syns jeg ble skikkelig fine. 

På hvilken måte har Træna som lokalsamfunn vært involvert i ditt prosjekt?

Trænas lokalsamfunn har spilt en stor rolle, både med lånet av kirka og med inspirasjon til det videre arbeidet med musikken. Jeg har fått et innblikk i hvordan livet er på ei enda mindre øy en den jeg vokste opp på. Jeg har skjønt at man ikke skal så langt tilbake i tid for å finne slekt, gamle bekjentskaper og en som har vært skipper ombord på min oldefars båt. Jeg fikk også smake både rekling, tang og møsbrømlefse som gjør at min desentralisering ikke bare ble sittende i hodet og musikken, men også i magen. Og magefølelsen sier at jeg vil tilbake. Halvfolket sitter nok fast i meg og jeg skal gjøre mitt aller beste for å videreformidle havet og folket gjennom musikken i tiden som kommer. 

Hva ble det for resultater/effekter av prosjektet ditt? (Eller hva skal det bli for resultat?)

En rekke ganger har jeg vært i studio for å spille inn noen av låtene mine, men prosessen har alltid vært preget av kort tid og ei studioklokke som har tikket for fort og kostbart. Resultatet av denne innspillingen vil bli en helt annen og jeg er sikker på at albumet blir så bra som det kan bli – rett og slett fordi begrensningene og roen ute på Træna har fått lov til å spille en rolle. I løpet av et år skal albumet være å få tak i! I tillegg ønsker jeg å komme tilbake for spille slippkonsert og stille ut bildene som jeg tok under oppholdet.

Hva skjer nå etter ditt opphold?

Nå fortsetter jobben med plata her i Oslo, både med tanke på innspillingen, planene rundt plateslipp og konserter fremover. Oppholdet på Træna har virkelig satt fart på både musikken og ideene, så nå kjører jeg høyt gir og full gass. I tillegg studerer jeg økonomi, så eksamensforberedelsene tar en del av min oppmerksomhet den neste måneden. Jeg henter mye inspirasjon fra det å lære nye ting, møte nye mennesker og besøke nye steder, så jeg håper at jeg alltid vil ha muligheten til å fortsette med det.

Til slutt, hvem skulle du ønske å kunne sende til Træna på et opphold? Og hvorfor?

Det er så mange – og av mange grunner. Jeg kunne blant annet tenkt meg å starte et mobilt innspillingsstudio i en båt der oppe – med «Træna» på skroget. Da kunne jeg fått vennene mine opp dit, gitt flere muligheten til å spille inn musikk, bøker eller podcaster der ute og samtidig sendt en liten bit av Træna rundt i landet. Si ifra om dere vet om flere som vil være med på den galskapen. Få dem til Træn!

Og så vil jeg atter en gang si tusen takk for noen fantastiske dager sammen med dere og havet. Jeg vil aldri være langt unna.

Hjertelig velkommen tilbake.

/

www.norakonstanse.com

www.facebook.com/norakonstanse

www.instagram.com/norakonstanse (flere bilder)

Leave a Reply

