Ramsalt prosjekt på Træna

Hej Marianne og Dan, hva gjør dere som artists in residence på Træna?

Vi jobber med en fotobok med utgangspunkt i et verdslig men vitalt mineral: SALT. I dette arbeidet har vi tatt utgangspunkt i fotografiet og dets historie med fremkalling med saltoppløsninger, som var en av de første metodene for å fremkalle fotografi, og som også i dag er en stor del av den kjemiske blandingen som brukes i trykk av fotografier.

Med inspirasjon fra Træna som en øy, omgitt av hav, og med tradisjoner og næringsliv basert på fiske  viser vi igjennom prosjektet en konstellasjon av SALT i all slags former; opprinnelig som salt fra havet; som bordsalt, klippfisk, kjemisk salt og saltkrystaller, satt sammen som en kuratorisk samling av bilder. Vi jobber nå mot det ferdige prosjektet som vil resultere i en kunstnerbok med begrenset opplag, satt sammen av våre egne fotografier tatt gjennom oppholdet, innsamlede fotografier og arkivbilder fra lokalt museum og arkiv på Helgeland.

Hvilke har vært involvert i prosjektet så langt? Det virker å være et internasjonalt prosjekt.

Stemmer det. Vi åpnet opp for at fotografer og andre med private arkiver kunne sende oss fotografier av salt i alle slags formater, og vi har mottatt en stor mengde bilder, som vi brukte oppholdet vårt på Træna til å gå igjennom. Vi har mottatt bilder fra blant annet Argentina, Australia, USA, Storbritannia, Slovakia og Norge. Vi har valgt ut bildene vi skal bruke i boken nå, og de er virkelig nydelige i måten de passer sammen på samtidig som de viser salt på så mange forskjellige måter. Nå jobber vi med redigeringen av boken, og det er en utfordring, men veldig spennende.

Hva betyr RAMSALT egentlig for dere? Og hva betyr det for dem som vært involvert?

Arbeidstittelen RAMSALT kommer fra en tanke om nesten et overflod av salt, men vi ser at salt handler veldig mye om balanse. Kroppen vår kan verken ha for mye eller for lite salt, og det er en syltynn linje der. Det samme gjelder havet, salt ser ut til å ha en magisk måte å balansere seg selv på. Når vi samtidig ser på det i mikroskopiske avbildninger, ser vi hvor fantastisk materialet er, og hvordan det binder seg og bygger seg opp. Jeg tror alle de involverte har forskjellige forhold til salt, men vi ser at vi har fått spesielt mange innsendinger med fotografiet hvor salet selv er i fokus og har vært med i prosessen med å lage bildet. Det synes vi er veldig interessant.

Nå har dere vært på Træna for et første opphold, og vi hørte dere planlegger å komme tilbake.  Hvordan var det egentlig å være Artists in Residence? Trivdes dere?

Træna er en av de mest inspirerende stedene vi har vært, det er fult av kreativ energi og fantastiske mennesker. Samtidig hadde vi tilgang til en nydelig plass å jobbe på, og kjenne på luksusen med å jobbe så konsentrert med bare et prosjekt. Vi gleder oss til å komme tilbake, og planlegger en boklansering på Træna når boken er klar til vinteren.

Hvorfor akkurat på Træna? Kunde dere like så godt gjort det i Berlin eller London?

Træna som Norges eldste fiskevær inspirerte oss til å tenke på betydningen av salt, både som konservering og preservering, og var et perfekt utgangspunkt for å gjøre research og dokumentere den historiske bruken av salt. Igjennom boken har vi på et naturlig vis jobbet med transportering og forflytning av salt på kryss og tvers av jorden.

Samtidig er Træna helt unik som arbeidsplass, man finner både ro og inspirasjon, og vi føler oss privilegerte som har hatt mulighet til å være del av et så spesielt initiativ.

Hva vil prosjektet bety for Træna? 

I tillegg til å samle inn bilder fra fotografer og private arkiver har vi samlet inn bilder fra museums-arkiver på Helgeland og i Nordland, 100 år tilbake i tid. Disse bildene har en unik relevanse i forhold til bildene fra nåtid som vi har samlet inn, og viser både utviklingen og bruk av salt i den lokale historien, og viser nydelige avbildinger av Helgelands-samfunnet.

Vi har fått masse interesse både når det gjelder temaet og en ny måte å tenke om et så enkelt mineral på, men også spesielt rundt Træna selv som øy og sted. Mange er veldig fascinerte, og er nysgjerrige. Boken vil lanseres internasjonalt, og i tillegg til å vise Træna og Helgeland gleder vi oss til å vise sammensetningen av alle de involverte fotografene og arkivbildene. Vi har vært så heldige å fått en veldig dyktig kunstskribent om bord som skal skrive innledningen til boken, og sette alle våre kuratoriske valg og baktanker i sammenheng.

Og til sist – hvis dere fikk rekommandere en kunstner eller kreatør å dra til Træna på et AIR-opphold. Hvem skulle dere sende hit?

Vi vil selvsagt anbefale alle å dra til Træna, en hver kunstner vi kjenner vil kunne ta noe spiselt med seg både til og fra øyen. Samtidig tenkte vi begge to på en kunstner og venn, fotografen Bianca Salvo. Hun jobber med historisk materiale og avsidesliggende steder på en unik måte. Hun jobber mellom Milano og Bogota, og ville funnet Træna helt fantastisk og unikt. Vi sender henne en link når neste open call til recidency er åpen 🙂

 

Tusen takk og på gjensyn Dan og Marianne!
#tenktraena #airtraena

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s